Tot seguint amb la línia de treball que començàrem el trimestre passat en el nostre projecte eTwinning "Com comunicar amb 5 pantalles i no morir en l'intent" A partir d'aquest text de l'escriptor valencià Manuel Vicent (que us hem traduït per a l'activitat didàctica) reflexionarem sobre la dependència de les xarxes. Abans de començar amb les activitats caldria aportar el concepte previs que tenim sobre el tema, a partir de l'anàlisi de les nostres experiències, i l'anàlisi semàntic dels referents socioculturals que aporta l'autor.
A més, estaria bé que trobàreu altres referents com el còmic d'El Roto que ens ajude a comprendre el tema des d'altres perspectives.
Manuel Vicent El País
2014
Si els mites de l'antiguitat es reprodueixen sempre sota formes modernes,
potser el lloc que abans ocupava Déu avui l'ocupa Internet, amb una antena al Sinaí, per on naveguen els secrets i
misèries de la humanitat, les seues perversions, confidències, somnis
adolescents, desitjos inconfessables, l'economia global amb les pulsions
fosques dels diners, que al final queden atrapats per sempre en un centre de
dades. Aquesta teranyina també absorbeix les conquestes de la intel·ligència
humana i les nostres accions més nobles, però aquesta dada quasi no compta res
a l'hora de la salvació. Aquell ull diví que veia totes les nostres caigudes
des de l'interior d'un triangle era com la vella
del cortineta si es compara amb l’al·lucinant quantitat d'informació que Google emmagatzema sobre la nostra vida
a través d'un embolic infinit de xips de silici i connexions de fibra òptica.
No hi ha hagut mai en la història un amo de l'imperi o pontífex que haja tingut
semblant poder de manipulació. Internet ha furtat el pensament individual, la
rebel·lia i el lliure albir als
humans com Prometeu li va furtar el
foc als déus, però al contrari del que va succeir en la mitologia no és
Internet el que pateix el càstig, sinó tu mateix el que et quedes encadenat a
un centre de dades a mercè de qualsevol polític,
espia, policia, xantatgista, estafador o pervertit sexual, que et pot treure el fetge i deixar-lo exposat al
sol a disposició de les aus carronyeres. Al mòbil que un porta a la butxaca es repeteix també el mite de
l'àngel dolent i l'àngel bo, que en la nostra infància ens acompanyaven, un a
cada costat. El bo t’advertia dels perills, el dolent et temptava per emportar-se-te’n
a l'infern. Eren la teua consciència, com ho és ara el mòbil, que ho sap tot de
tu, que és amic i enemic, el teu delator,
el qual testificarà en contra teua si un dia caus en mans de la justícia.
Malgrat tot, estàs obligat a recarregar-li la bateria cada nit, per insistir en
el joc morbós i obsessiu d’enxarxar-te tu mateix en la seua teranyina. Potser
arribe el dia en què caldrà llançar el mòbil a un pou i celebrar la festa del
sacrifici del corder googlèic per recuperar el do de la
intimitat en un planeta que navega per l'univers amb semblant galliner.
- Fer un mapa conceptual sobre el text on les
idees principals estiguen ben classificades i estructurades.
- Analitzar que és un PLE (Entorn Personald’Aprenentatge) i com aquest ens pot servir d’eina per a defensar-nos front a l’excés d’informació i els mals de la hiperconectivitat.
- Què és la competència digital? És a dir, com fem per a convertir la informació en
coneixement i aquest en acció? I encara més: Què fem amb allò que hem aprés? En quina mesura el nostre aprenentatge
contribueix a la millora del nostre entorn i de la societat en general?
- Definir què és un “prosumidor” amb les teues
paraules i com els consumidors proactius poden esdevenir una comunitat virtual d’aprenentatge
que ajude a millorar l’entorn.
- Defineix els tipus d'usuari d'Internet al llarg dels últims anys i classifica'ls per ordre d'actualitat: ciberhostils, tecnòfils, tecnofaves, nadius digitals, residents digitals, immigrants digitals, visitants digitals...
ENTRADA DEL BLOC: (Títol suggerent sobre els blocs i la seua funció en el teu aprenentatge). Servint-te de totes les activitats anteriors que hem treballat a l'aula explica què és un bloc i per a què serveix? Explica per què un bloc ens pot servir per a defensar-nos contra l'excés d'informació i els altres perills que Manuel Vicent comenta al seu article.
- Defineix els tipus d'usuari d'Internet al llarg dels últims anys i classifica'ls per ordre d'actualitat: ciberhostils, tecnòfils, tecnofaves, nadius digitals, residents digitals, immigrants digitals, visitants digitals...
ENTRADA DEL BLOC: (Títol suggerent sobre els blocs i la seua funció en el teu aprenentatge). Servint-te de totes les activitats anteriors que hem treballat a l'aula explica què és un bloc i per a què serveix? Explica per què un bloc ens pot servir per a defensar-nos contra l'excés d'informació i els altres perills que Manuel Vicent comenta al seu article.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada