Dimecres passat
vam fer una sessió d'anàlisi i reflexió sobre com el llenguatge explicita el
caràcter encara no igualitari de la societat on vivim. La síntesi de les
activitats que vam desenvolupar és la següent:
Primer de tot,
vam veure com tendim a connotar els objectes amb forma fàl·lica (la societat és
prou androcèntrica); també vam veure com expressions de la llengua també ho
demostren (acudits, refranys, dobles sentits de paraules...) i també parlàrem
de conceptes tabú i de com l'expressió corporal també implica diferents
interpretacions entre home i dona. A continuació, vam fer l'exercici, per
parelles, sobre les imatges o prototips de personatges i com desenvolupem
determinats prejudicis en funció del sexe i l'estatus social de cada persona. I
per acabar, comparàrem dos versions d'una cançó tradicional valenciana (Ja ve
Cento), una més popular i antiga, i una un poc més modernitzada. Per acabar,
vam llegir un fragment que la UNESCO desenvolupà a propòsit de l'ús d'un llenguatge
no sexista:
"El
llenguatge no és una creació arbitrària de la ment humana,
sinó unproducte social i
històric que condiciona la nostra percepció de la realitat.
Al
transmetre a l’ésser humà les experiències acumulades
per generacions anteriors,
el llenguatge condiciona
el nostre pensament i determina la
nostra visió del món.
El llenguatge, per la seva estreta relació
dialèctica amb el pensament, pot canviar,
gràcies a l’acció educativa i
cultural, i influir positivament
en el comportament humà i en la
nostra percepció de la realitat."
UNESCO,
Recomanacions per a un ús no sexista del llenguatge
PROPOSTA
D'ENTRADA AL BLOG:
- Quin dels
aspectes tractats a la sessió et sorprengué o t'agradà més?
- Quin nivell de
consciència tens sobre el fet que el llenguatge és espill de la realitat, i si
aquesta no és igualitària tampoc ho serà el llenguatge? Ho havies pensat mai?
- Què cal fer per
avançar cap al llenguatge igualitari des de les aules (què hauria de fer segons
tu el professorat i l'alumnat?)
NOTA: aquesta activitat ha estat realitzada per la professora Maria Plana en el marc de les seues pràctiques a l'IES Isabel de Villena on Antoni Navarro imparteix l'assignatura "Valencià: Llengua i Imatge" i ha estat supervidada per la oordinadora de l'especialitat del Màster de Didàctica Anna Devís.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada