dijous, 8 de maig del 2014

Curador de continguts com a competència digital

"Una educación donde sólo prime la memoria y el dominio de determinadas habilidades, tiene cada vez menos sentido en este mundo complejo y cambiante. Debemos desarrollar en nuestros alumnos habilidades y competencias basadas en la complejidad. El conocimiento mal estructurado, poliédrico y en interacción, la enseñanza basada en problemas, el empleo de estrategias de narratividad, invitan al alumno a investigar, dialogar, re-construir la información, y generar su propio aprendizaje, relevante y significativo. Son algunas de las estrategias desde las que ha de partir la innovación educativa para hacer frente a la sociedad del siglo XXI."
Referencia: "La Necesidad de Trabajar con Procesos de Conocimiento y Comprensión Complejos" 10
La proposta que us volem plantejar aquesta setmana és com esdevenir "curador de continguts" de temes que us interessen. Els curadors de continguts com els comissaris d'una exposició o els coordinadors de projectes el que fan és utilitzar els instruments de la Web 2.0 per a aniltzar, filtrar, recrear i divulgar aquells continguts que són del seu interés. L'objectiu últim és el de adaptar estratègies per a enfrontar la sobrecàrrega d'informació que ens arriba per tots els mitjans i aprendre a focalitzar la nostra atenció i distingir la informació de qualitat.

Per a la curació de continguts podem aplicar les fases següents:
  1. Buscar: Identificar els llocs que parlen dels temes que ens interessen tot fent servir diferents motors de recerca (Google Chrome, YouTube, RSS...).
  2. Filtrar: Utilitzar les eines de "curació de continguts" amb la finalitat de filtrar els continguts que ens semblen pertinents, interessants i, sobretot, fiables (Pinterest).
  3. Elaborar: En les tasques de curació de continguts n'hi ha un valor afegit que és el de la reelaboració pròpia dels continguts que ens arriben (Blogger, Vimeo, Wordpress, Storyfi).
  4. Compartir: La clau en la distribució de continguts és comptar amb una xarxa social ben entrenada de manera que la informació que elaborem i que rebem fluisca de manera multidireccional (Linkedin, Twitter, Facebook).
  5. Avaluar: Mesurar i contrastar els resultats. A més d'analitzar les visites que ens fan, els feddbacks que reben a les xarxes i les respostes de qualitat que ens arriben als temes que volem divulgar serà un element clau per a perfilar les tasques de curació de contingut (Google+,
 Els objectius de la curació de continguts podrien ser els de convertir-nos en un referent (una marca o en una "persona nus" dels continguts del nostre interés) i per a aconseguir-lo podem aplicar aquestes estratègies:
- Descobrir ràpid quins són els temes del nostre interés i des de quin punt de vista els volem tractar.
- Seleccionar continguts que ens siguen d'utilitat i de valor per a nosaltres mateixa i després buscar la qualitat i la concreció.
- Crear una comunitat de gent interessada pel mateix tema per a reforçar-nos en el valor del grup i la col·laboració ("Ajuda'm i t'ajudaré").
- No es tracta de retuitejar, dir "M'agrada", afegir a Marcadors (favorits) o pinejar. La curació de continguts exigeix un esperit crític que filtre, seleccione, reelabore i cree nou contingut en la xarxa.

A més del blog, el portal de Google + i els canals de YouTube que alguns ja utilitzeu avui us volem proposar que entreu en PINTEREST I creeu 3 "Tableros" de tres temes que us interessen relacionats amb l'assignatura de "Valencià: llengua i imatge". Ací us posem alguns per a que us inspireu però procureu ser originals i formuleu els temes amb el vostre llenguatge:

a. Sigue el tablero Cinema a les aules de antoninavarro en Pinterest.
b.  Sigue el tablero Teatre en l'educació de antoninavarro en Pinterest.
c. Sigue el tablero TIC i Educació de antoninavarro en Pinterest.

ACTIVITAT: una vegada realitzat els teus "Tableros" redacta una entrada al teu blog on expliques  el significat i les raons dels temes triats. A més, explica la teua opinió sobre les xarxes socials com a recurs per a adquirir les "competències digitals".