dimecres, 19 de març de 2014

Semiòtica de les Falles

"Perquè mantindre les arrels és només possible sent sempre creatius"
 Lema de Falla Na Jordana

Iaio explicant a la seua neta "La Iliada" Falla Na Jordona 2013

Fa molt de temps que volia proposar al meu alumnat de "Valencià: llengua i imatge" una anàlisi semiòtica de les falles i pense que ara ha arribat el moment. En primer lloc, perquè els motors de cerca en Internet i les xarxes socials ens poden ajudar moltíssim a estudiar els signes (a nivell d'imatges i icones) que estructuren el món de les falles i a més contemplar la dimensió sociològica del concepte de semiòtica, que és tant o més interessant per a entendre les formes de comportament de la societat valenciana a partir d'aquesta festa tan elaborada a nivell d'estructura social.

Encara que són molts els detractors de les Falles per 1001 raons, que ara no vénen al cas, pense que el professorat de valencià i encara menys els de dramatització-teatre, no podem deixar desaprofitar aquesta oportunitat de poder estudiar sociològicament una manifestació artística tan complexa com la festa de les falles. La ciència que ens servirà de suport s'anomena semiòtica i serà la que utilitzarem per a la proposta de treball. Però anem per parts, i definim el millor que podrem el concepte de SEMIÒTICA: 

La semiòtica o la semiologia és la ciència que estudia tots els sistemes de signes: llengües, codis, senyalitzacions, gestos, etc. Aquesta disciplina estudia la comunicació escrita, oral i visual (és a dir la comunicació verbal i no verbal). En aquesta última s'inclouria l'estudi del signe gràfic, que ens servirá per analitzar temes, personatges, motius, arguments, clixes, estereotips, etc.



Ara bé la semiòtica a més de ser la ciència que estudia els signes, també s’ocupa de la influència i interacció que aquests exerceixen sobre la societat que els genera. En aquest sentit podríem dir que és la "ciència de la significació" de la comunicació humana. 

 (Informació recreada a partir del curs "Teories de la imatge i el signe gràfic" de la UOC).

He intentat trobar anàlisis semiòtics de les falles però ha estat molt difícil, com a màxim he trobat alguna aproximació sociohistòrica com la del Professor de Geografia i Història Antonio Ortiz; l'anàlisi sociològica del professor Francisco Palop que porta per títol 
"Los roles sexuales en el lenguaje de las fallas"; o la versió més antropològica que relaciona les falles amb el solstici de primavera "Ninots contra tahures. Las raices de una identidad profunda"; o l'estudi coordinat pel professor Ricard Huerta sobre les "Falles experimentals". Malauradament ha deixat de funcionar el blog MALALT DE FALLES que donava una visió diferent del tòpic però que pot servir de refència (podeu seguir el Twitter que continua actiu). Amb tot, la pàgina d'estudis més documentada que he trobat és la de l'Associació d'Estudis Fallers, on trobareu a més dels links més interessants, referències a tota mena d'articles i estudis fallers de profunditat.

Aquest repàs dels web més interessants sobre les Falles m'ha servit per anar ja plantejant alguns dels aspectes que hauríeu d'analitzar si voleu realment saber què significa aquesta festa que diéu voler tant. Trieu un dels aspectes i elaboreu un PPT que arreplegue les idees generals de la vostra proposta d'anàlisi i la vostra opinió personal. 
  • Aspectes antropològics: origen de la festa en relació als cicles de la vida i particularment amb el solstici d'hivern.
  • Aspectes sociològics: us serà útil si el que voleu és analitzar l'estructura d'associacionisme ciutadà i com aconseguir un projecte comú.
  • Aspectes sociolingüístics: us serviran si el que voleu és analitzar l'ús de la llengua i aspectes sociculturals de la identitat valenciana com són el "meninfotisme", "l'autodi", "el secessionisme" etc.
  • Anàlisi semiòtic dels personatges que hi apareixen com a estereotips: la dona forta i l'home escanyit, la turista tia bona, els poderosos, el polític de torn, els iaios verds, els xiquets emprenyadors, les mares desborades pel treball, els nous rics de tota calanya, etc.
  • Aspectes pedagògics de la falla: no oblideu que una falla en realitat és el que es coneix en el món educatiu un "Treball per projectes"en el que un col·lectiu analitza un tema per esbrinar el que saben i volen saber sobre el tema de manera proactiva. Estic pensant en la Falla Na Jordana 2013 sobre La Iliada revisitada a la valenciana i la política espanyola de la crisi i els retalls.
  • Aspectes coeducatius: analitzar el llenguatge sexista de les Falles sempre serà un recurs per a analitzar el sexisme del llenguatge i la comunicació humana.
  • Aspectes socioteatrals: les falles al capdavall són una performance teatral amb un guió molt estructurat que és el llibret de falla amb el seu teatret, les seues performances o cabarats, les seues coreografies, etc.
  • Aspectes escolars: analitzeu per exemple les característiques dels ninots indultats al llarg dels anys, els ninots de polítics, ninots de turistes, ninots de iaios verds, etc.
Per altra banda, si recordeu la dita "Si continues amb aquesta actitud, eixiràs en la falla!" comprendreu un dels motors de les falles: l'autocrítica, l'humor o fins i tot la sàtira de costums. Si voleu fer una anàlisi més senzilla i relacionada amb els vostres interessos us propose fer un treball de camp sobre allò que ha passat al llarg del curs al nostre institut, els personatges més emblemàtics, els esdeveniments i les activitats que us semblen més rellevants sota una òptica humorística i amb un pèl de crítica social.

WEBGRAFIA:
- Etnografia de la cultura digital.
- En 2015 coneixem a Pink intruder (arquitectes fallers que fan performances artístiques en espais urbans).